Manajemen Pembelajaran al-Qirō’ah di Asrama

Main Article Content

Wahidatun Choeriyah Zuhdiyah Zuhdiyah Ismail Sukardi

Abstract

Madrasah Aliyah Negeri 3 Palembang (Pondok al-Ihsan) is a non-formal educational institution that teaches more religious sciences, one of which is Arabic in al-Qirō'ah material. Al-Qirō'ah learning is one of the prioritized activities with  the  aim  of  producing  outstanding students. In addition, al-Qirō'ah aims to understand the contents of the Qur'an and other Islamic sciences by using the grammatical method or Qawa'id. Good learning management is needed in al-Qirō'ah learning activitiesin order to achieve effective learning objectives. The formulation of the  problem  in  this  study  is  how  to  manage  al-Qirō'ah learning which includes planning, implementation,  monitoring  and  evaluation  in  the  MAN  3  Palembang  dormitory.  This  type  of researchis a qualitative research, the key informant is the head of the dormitory. Collecting data using  participant  observation  techniques,  semi-structured  interviews,  and  documentation.  The final stages of data analysis are: data reduction, data presentation, and conclusions. In checking the  validity  of  the  data  using  triangulation.  The  results  of  the  study  indicate  that:  Al-Qirō'ah learning plans are arranged in the form of learning tools including annual programs, semester programs,  syllabus  and  learning  implementation  plans.  The  implementation  of  al-Qirō'ah learning   activities   went   well,   namely   the   teachers   taught   according   to   the   learning implementation plan. Supervision of al-Qirō'ah learning is carried out starting from monitoring, supervision, evaluation, reporting and follow-up. The evaluation carried out in the dormitory was quite good with the stages: daily tests, mid-semester exams and end-of-semester exams.

Article Details

How to Cite
Choeriyah, W., Zuhdiyah, Z., & Sukardi, I. (2021). Manajemen Pembelajaran al-Qirō’ah di Asrama. Studia Manageria, 3(1), 69-82. https://doi.org/https://doi.org/10.19109/studiamanageria.v3i1.6312
Section
Articles

References

Akhsanulkhaq, M. (2017). Analisis Pelaksanaan Manajemen Pembelajaran
Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP 4 Kudus Tahun Pelajaran
2015/2016. Jurnal Quality, 5 (1).
Ardinal, E. (2017). Manajemen Pembelajaran Bahasa dalam Meningkatkan
Kemampuan Bahasa Arab dan Inggris. Jurnal Tarbawi, 13 (1).
Erwinsyah, A. (2017). Manajemen Pembelajaran dalam Kaitannya dengan
Peningkatan Kualitas Guru. Jurnal Tadbir, 5 (1).
Faiqah,N. (2017). Manajemen Pembelajaran Bahasa Arab di Sekolah. Jurnal AtTafkir, X (2).
Faruq, U. (2014). Tathbiq Thariqah al-Qira’ah al-Muatsafah fi Ta’liim anNushush al-Adabiyyah (bit Tathbiq ‘ala Thalabah). Jurnal at-Tadris,
Gafur, A. (2020). Implementasi Manajemen Pembelajaran Bahasa Arab di
Jurusan Hubungan Internasional Universitas Sriwijaya Indralaya, Jurnal
Ad-Dhuha, 1(2).
Hayati, N. (2018). Pengelolaan Pembelajaran melalui Blanded Learning dalam
meningkatkan Receptive Skill Peserta didik di Pondok Pesantren. Jurnal
Palapa, 6 (2).
Mashur, I. I. (2020). Evaluasi Pelaksanaan Program Bahasa Arab di Pondok
Pesantren Al-Azhar. Jurnal Tadbir, 8 (1).
Machali, I., & Hidayat, A. (2010). Pengelolaan Pendidikan (Konsep, Prinsip, dan
Aplikasi dalam Mengelola Sekolah dan Madrasah). Bandung: Pustaka
Educa.
Khalilullah, M. (2012). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.
Maksudin, (2013). Pendidikan Islam alternatif (membangun karakter melalui
sistem boarding school). Yogyakarta: UNY Press.
Mansyur. (2017). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab dalam Pencapaian
Maharah Al-Qiraah Prodi Manajemen Pendidikan Islam. Jurnal Ekspose,
16(1).
Martha, E. (2016). Metodologi Penelitian Kualitatif: untuk Bidang Kesehatan,
Jakarta: Raja Gravindo Persada.
Musdalifa. (2019). Implementasi Fungsi Manajemen Pembelajaran Berbasis
Komputer di Sekolah Menengah. Meraja Journal, 2(1).
Mustofa, Y. (2019). Pengawasan dan Evaluasi Program Bahasa Arab untuk
Peningkatan Berkelanjutan di Universitas Islam Negeri. Jurnal
Alma’rifah, 16.
Nandang, S, A. (2019). Arab Language Learning Management In Pesantren.
Jurnal Al- iltizam, 4(1).
Nuha, U. (2012). Metodologi Super Efektif Pembelajaran Bahasa Arab, cet.1,
Jogjakarta: DIVA Press.
Nurcholis, A. (2019). Karakteristik dan Fungsi Qira’ah dalam Era Literasi
Digital. Jurnal Mataram, 18 (2).
Nuriyah, N. (2014). Evaluasi Pembelajaran: Sebuah Kajian Teori. Jurnal
Edueksos, III (1).
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 22 Tahun 2016
Tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah
Pidarta, M. (2011). Manajemen Pendidikan Indonesia. Jakarta: Rineka Cipta.
Rahman, F. (2015). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: Madani.
Ramayulis. (2015). Dasar- Dasar Kependidikan. Jakarta: Kalam Mulia.
Rathomi, A. (2019). Pembelajaran Bahasa Arab Maharah Qira’ah Melalui
Pendekatan Saintifik. Jurnal Ta’dib, 8 (1)
Rosyada, D. (2004). Paradigma Pendidikan Demokratis: Sebuah Model
Pelibatan Masyarakat dalam Penyelenggaraan Pendidikan, Jakarta:
Kencana.
Ruslan, R. (2004). Metode Penelitian: Publik Relation and Comunication.
Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Rusman. (2017). Belajar dan Pembelajaran (Berorientasi Standar Proses
Pendidikan). Jakarta: Kencaca.
Suryapermana, N. (2016). Manajemen Pembelajaran dalam Dunia Pendidikan,
Jurnal An-Nidhom, 1(2).
Sya’bani, M. Z. (2020). Analisis Metode Al-Qiraah Al-Jahriyyah dalam
Meningkatkan Keterampilan Membaca Teks Berbahasa Arab, Jurnal An
Naba, 3, (1).
Triwiyanto, T. (2015). Manajemen Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: PT.
Bumi Aksara.
Wijaya, M. (2017). Manajemen Pembelajaran Bahasa Arab Sinergi Teori dan
Praktek. Jurnal Al-Tanzim, 1(1)