Muhammad, Adil (2020) MURAJA'AH LEARNING METHOD ON HOME TAHFIZH QUR'AN AN-NUUR/ METODE PEMBELAJARAN MURAJA’AH PADA RUMAH TAHFIZH QUR’AN AN-NUUR. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 09 (02). pp. 63-74. ISSN 2614-4018
|
Text
770-2098-2-PB.pdf Download (279kB) | Preview |
Abstract
This study is aimed to analysis how the implementation of muraja'ah method to keep the Holy Qur’an memorization and the factors that influence its processes of implementing Qur’an learning method at Tahfizh Qur’an An-Nuur Sekayu.The type of this study is a field research. This study is presented in a descriptive qualitative method with the aim to describe a process occurs in the field setting. The approach applied in this study is a qualitative approach. Data collection techniques used are including: interview, observation and documentation methods. To analyze the data obtained from the results of the study, the writer used Miles and Huberman's interactive model data analysis techniques. Whereas to obtain data validity is determined by four criteria, namely the level of credibility, transferability, dependability, and confirmability. The results of the study are (1). The implementation of the Holy Qur’an learning at Tahfizh Qur’an An-Nuur Sekayu emphasizes the students to always apply muraja'ah method to keep the memorization of the Holy Quran. (2). Some factors that influence the implementation process of Tahfizh Qur’an learning are including: internal factors (the spirit within the students, health of students, intelligence, interests and motivation) and external factors (support from parents, teachers and friends). Keywords: learning methods, muraja'ah, tahfizh Quran. ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis bagaimana pelaksanaan metode pembelajaran muraja’ah dalam menjaga hafalan Al-Qur’andan faktor-faktor yang mempengaruhi proses pelaksanaan pembelajaran tahfizh Al-Qur’an di Rumah Tahfizh Qur’an An-Nuur Sekayu. Jenis penelitian ini adalah penelitian lapangan. Penelitian ini disajikan dalam bentuk deskriptif kualitatif dengan tujuan untuk menggambarkan suatu proses yang terjadi di lapangan. Pendekatan yang dilakukan adalah pendekatan kualitatif. Teknik pengumpulan data yang digunakan antara lain: metode wawancara, observasi dan dokumentasi. Untuk menganalisa data yang diperoleh dari hasil penelitian, penulis menggunakan teknik analisis data model interaktif Miles dan Huberman.Sedangkan untuk memperoleh keabsahan data ditentukan oleh empat kriteria yaitu tingkat kredibilitas, transferabilitas, dependabilitas, dan konfirmabilitas. Temuan yaitu (1). Pelaksanaan pembelajaran Rumah Tahfizh Qur’an An-Nuur menekankan kepada santri untuk selalu menerapkan metode muraja’ah dalam menjaga hafalan Al-Qur’an. (2). Faktor yang mempengaruhi proses pelaksanaan pembelajaran Tahfizh Al-Qur’an antara lain: faktor internal (semangatsantri, kesehatan santri, intelegensi, minat dan motivasi) dan faktor eksternal (dukungan orang tua, guru dan teman). Kata kunci: metode pembelajaran, muraja’ah, tahfizh Al-Qur’an.
Item Type: | Article |
---|---|
Subjects: | 200 Agama > 297 Islam > 2x7 Filsafat Islam dan Perkembangannya |
Depositing User: | PPS Pasca Sarjana |
Date Deposited: | 11 Oct 2022 08:48 |
Last Modified: | 11 Oct 2022 08:48 |
URI: | http://repository.radenfatah.ac.id/id/eprint/22977 |
Actions (login required)
View Item |