Pratiwi, Indah (2023) PERAN IBU ASUH DALAM PEMBINAAN MENTAL SISWA MELALUI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI ASRAMA PUTRI PONDOK PESANTREN NURUL ISLAM SERIBANDUNG. Undergraduate Thesis thesis, uin raden fatah Palembang.
Text
skripsi Indah pratiwi.docx Restricted to Registered users only Download (29kB) | Request a copy |
Abstract
Abstract Islamic education is physical and spiritual guidance based on Islamic religious laws towards the formation of the main personality, according to Islamic standards. This is a Muslim personality that is full of Islamic teachings which are translated through Aqidah, worship and morals, in the sense that every person’s attitude and behavior is colored by Islamic teaching. The purpose of this study was to find out: 1) the role of foster mothers in fostering students’ mentality through Islamic Religious Education in the female dormitory of Pondok Pesantren Nurul Islam Seribandung. 2) Obstacles in mental development of students through Islamic religious education in the female dormitory of Pondok Pesantren Nurul Islam Seribandung 3) How to overcome obstacles in mental development of students through Islamic Religious Education in the female dormitory of Pondok Pesantren Nurul Islam Seribandung. This type of research is a type of qualitative research, as informants Mudir, foster mothers, some students. Sources of data needed are primary and secondary. While the data collection method uses interviews, observations and documentation. The results of the study found that the role of foster mothers in the girls’ dormitory was very much needed in the mental development of students because doster mother here replaced the role of their biological parents.as for the obstacles experienced by Pondok Pesantren Nurul Islam Seribandung in mental development of students, namely students who do not want to listen to the words of foster mothers, the cooperation of parents and foster mothers who are less than optimal, lack of enthusiasm and student learning motivation. Keywords: The role of foster mother,Mental development ABSTRAK Pendidikan Islam merupakan bimbingan jasmani Dan rohani berdasarkan hukum-hukum agama Islam menuju terbentuknya kepribadian utama, menurut ukuran-ukuran Islam. Hal ini merupakan kepribadian muslim yang penuh dengan ajaran Islam yang terjabarkan melalui Aqidah, ibadah dan akhlak, dalam artian bahwa setiap sikap dan tingkah laku seseorang diwarnai oleh ajaran Islam. Tujuan dari penelitian ini untuk mengetahui: (1) Peran ibu asuh dalam pembinaan mental siswa melalui Pendidikan Agama Islam di asrama putri Pondok Pesatren nurul Islam Seribandung. (2) Hambatan dalam pembinaan mental siswa melalui Pendidikan Agama Islam di asrama putri Pondok Pesnatren nurul Islam Seribandung. (3) cara mengatasi hambatan dalam pembinaan mental siswa melalui Pendidikan Agama Islam di asrama putri Pondok Pesatren nurul Islam Seribandung. Jenis penelitian adalah jenis penelitian kualitatif, sebagai informannya Mudir, para ibuasuh, beberapa siswa. Sumber data yang diperlukan berbentuk primer dan sekunder. Sedangkan metode pengumpulan data dengan menggunakan: Wawancara, Observasi dan dokumentasi. Hasil penelitian didapati bahwa peran ibu asuh di asrama putri sangatlah dibutuhkan dalam pembinaan mental siswa sebab ibu asuh disini menggantikan perannya orang tua kandung mereka. Adapun hambatan yang dialami oleh pihak pondok pesantren nurul islam Seribandung dalam pembinaan mental siswanya yaitu siswa yang tidak maumendengarkan perkataan ibu asuh, kerjasama orang tua dan ibu asuh yang kurang maksimal, kurangnya semangat dan motivasi belajar siswa. Kata Kunci: Peranibuasuh, Pembinaan mental
Item Type: | Thesis (Undergraduate Thesis) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Peranibuasuh, Pembinaan mental |
Subjects: | Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > Manajemen Pendidikan Islam |
Divisions: | Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan > 86208 - Pendidikan Agama Islam (S1) |
Depositing User: | INDAH PRATIWI 1710202020 |
Date Deposited: | 13 Sep 2023 02:04 |
Last Modified: | 13 Sep 2023 02:04 |
URI: | http://repository.radenfatah.ac.id/id/eprint/30703 |
Actions (login required)
View Item |