PERMANDA, NOVELIN (2025) STRATGI KOMUNIKASI MASSA DISPORA DALAM MENGINSPIRASI ANAK MUDA PADA PROGRAM PODCAST NGOPIPORA. Undergraduate Thesis thesis, UIN RADEN FATAH PALEMBANG.
![]() |
Text
COVER SKRIPSI NOVELIN.pdf Download (69kB) |
![]() |
Text
ABSTRAKK.pdf Download (213kB) |
![]() |
Text
BAB 1 BENER.pdf Restricted to Registered users only Download (269kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB 2 BENER.pdf Restricted to Registered users only Download (430kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB 3 BENER.pdf Restricted to Registered users only Download (302kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB 4 BENER.pdf Restricted to Registered users only Download (504kB) | Request a copy |
![]() |
Text
BAB 5 BENER.pdf Restricted to Registered users only Download (189kB) | Request a copy |
![]() |
Text
DAPUS BENER.pdf Download (257kB) |
Abstract
ABSTRAK DISPORA Sumatera Selatan atau dikenal Lembaga Kepemudaan merupakan lembaga pemerintahan yang fokus bekerja pada perkembangan anak-anak muda, kelompok pemuda terutama yang ada di Sumatera Selatan. dengan memiliki program podcast interaktif yakni “NGOPIPORA” yakni ngobrol pintar seputar DISPORA, program ini merupakan program kerja yang terfokus pada departemen media dilembaga tersebut yang membahas tentang kisah-kisah inspiratif dari anak-anak muda yang sukses dan berprestasi. DISPORA Sumatera Selatan memiliki strategi dalam menjalankan programnya. Hal inilah yang membuat peneliti tertarik untuk melakukan penelitian dengan judul strategi DISPORA Sumatera Selatan dalam menginspirasi Anak Muda pada program NGOPIPORA. Tujuan penelitian ini untuk mengetahui strategi yang digunakan oleh DISPORA Sumatera Selatan dalam menginspirasi anak muda dan menarik minat pendengar anak muda melalui program podcast NGOPIPORA. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan analisis deskriptif, terdapat dua sumber yaitu sumber data primer dan sekunder. Penelitian ini menggunakan wawancara, observasi, dan dokumentasi sebagai alat pengumpulan data dan menggunakan teknik analisis data model Miles dan Huberman. Sedangkan teori yang digunakan dalam penelitian ini adalah teori yang dikembangkan oleh Susan Tyler Eastman yang membedah strategi pemograman siaran pada sebuah media menjadi 5 tahapan, yakni strategi kesesuaian (compatibility), strategi pembentukan kebiasaan (habbit formation), pengendalian arus pendengar (control of audience flow), penyimpanan sumber-sumber program (conservation of program resource), dan daya penarik massa (breadth of appeal). Hasil dari penelitian sesuai teori use and gratification memperoleh kesimpulan bahwa strategi menginspirasi anak muda dan menarik minat dengar anak muda melalui program podcast NGOPIPORA adalah dengan mendatangkan narasumber yang dapat memberikan inspirasi kepada anak muda agar semangat dan berprestasi, menyesuaikan program berdasarkan kebutuhan pendengar dengan konten yang menginspirasi, memanfaatkan teknologi terbaru dalam menyebarkan programnya mulai dari live delay streaming youtube dan promosi media sosial. Kata Kunci: Strategi, Komunikasi Massa, DISPORA Sumatera Selatan, Media Inspirasi ABSTRACT DISPORA South Sumatra or known as the Youth Agency is a government agency that focuses on working on the development of young people, youth groups, especially those in South Sumatra. by having an interactive podcast program, namely “NGOPIPORA” which stands for smart chat around DISPORA, this program is a work program that focuses on the media department in the agency which discusses inspirational stories from successful and accomplished young people. DISPORA South Sumatra certainly has a strategy in running its program. This is what makes researchers interested in conducting research with the title DISPORA South Sumatra's strategy in inspiring young people on the NGOPIPORA program as well as to find out the strategies used by DISPORA South Sumatra in inspiring young people and attracting young listeners through the NGOPIPORA podcast program, with the aim of knowing the strategies used by DISPORA South Sumatra in inspiring young people and attracting young listeners through the NGOPIPORA podcast program. This research is a type of research that uses qualitative research methods with descriptive analysis, there are two data sources in this study, namely primary data in the form of 3 informants and secondary data derived from archival documents. This research uses interviews, observation, and documentation as data collection tools and uses the Miles and Huberman model data analysis technique. While the theory used in this research is the theory developed by Susan Tyler Eastman which dissects the broadcast programming strategy in a media into 5 stages, namely compatibility strategy, habbit formation strategy, control of audience flow, conservation of program resources, and breadth of appeal. The results of the study concluded that DISPORA South Sumatra in the strategy of inspiring young people and attracting young people's listening interest through the NGOPIPORA podcast program is to adjust the program based on existing needs and momentum, besides that it also utilizes the latest technology in disseminating its programs ranging from live delay streaming YouTube, social media promotion and scheduled program promotion. Keywords: Strategy, Mass Communication, DISPORA South Sumatra, Media Inspiration.
Item Type: | Thesis (Undergraduate Thesis) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Strategi, Komunikasi Massa, DISPORA Sumatera Selatan, Media Inspirasi |
Subjects: | Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Ilmu Komunikasi Dakwah dan Komunikasi > Komunikasi Penyiaran Islam |
Divisions: | Fakultas Dakwah dan Komunikasi > 70233 - Komunikasi dan Penyiaran Islam |
Depositing User: | Novelin Permanda NIM. 2110501008 |
Date Deposited: | 18 Jun 2025 08:23 |
Last Modified: | 18 Jun 2025 08:23 |
URI: | http://repository.radenfatah.ac.id/id/eprint/47225 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |